30 syyskuuta 2019

Rally-Tokon valmennusryhmä

Pääsimme vuosi sitten oman seuran rally-tokon valmennusryhmään. Tuntui uskomattomalta päästä ryhmään hyvin koirakoiden joukkoon, sillä en kokenut meidän olevan niin hyvä, että mukaan pääseminen olisi oikeasti mahdollista. Onneksi oli kaveri joka sanoi, että hae ihmeessä, kun eihän siinä mitään menetä jos kokeilee pääseekö. 

Onneksi päästiin! Vuosi sitten olin suunnilleen päässyt yli siitä muutaman vuoden takaisesta tilanteesta, jossa tosissani pohdin ensin rämminkö voittajan läpi, sitten yritänkö edes RTK4 vai lopetanko. Olin tilanteessa, jossa tiesin Rudin osaavan liikkeet kyllä ja kykenin jälleen jotenkin ohjaamaan Rudia, mutta olin niin epävarma ja epäselkeä ettei Rudi sietänyt sitä vaan huusi ihan hirveästi radalla. Lisäksi yritin koko radan pidätellä sitä ettei alkaisi riehumaan, joka sai Rudin entisestään huutamaan. Olin umpikujassa enkä oikein tiennyt mitä pitäisi tehdä.

Vuoden jälkeen Rudi on rauhoittunut hirveästi. Se ei enää hauku taukoamatta radalla, vaan kuuntelee ja tekee sen osaamistasolla. Kehitettävää on aina, mutta nyt olen pystynyt näyttämään miten hyvin Rudi oikeasti osaa tehdä. Olen oppinut ohjaamaan Rudia selkeämmin sekä oppinut joko nopeuttamaan tai hidastamaan omaa tahtiani sen mukaan, miten Rudi sinä päivänä tekee. Väärinymmäryksiä ja myöhästyneitä ohjauksia tapahtuu edelleen, joista Rudi antaa välittömästi palautetta, mutta nyt tiedän mistä se oikeasti johtuu. Nykyisin pystyn jatkamaan virheiden ja uusimisien jälkeen normaalisti iloisella fiiliksellä. Kesällä löydettiin myös oma kupla, joka on ollut etsinnässä lähes kuusi vuotta. 

Vuoden ensimmäisissä kisoissa heinäkuussa totesin, että nyt voin sanoa valiotulosten tulevan aivan milloin vain. Se oli kisa, jolloin tajusin meidän pystyvän näyttämään parhaamme myös kisoissa. Silti olen edelleen hyvin hämmentynyt ja epäuskoinen siitä, että me todella ollaan tehty kaksi valiotulosta putkeen kaksissa viimeisissä kisoissa! Enkä toistaiseksi ainakaan koe mitään paineita viimeisestä, vaan pystyn ajattelemaan, että se tulee jos on tullakseen. 

Siksi onkin huippua, että pääsemme jatkamaan valmennusryhmässä myös seuraavan vuoden ajaksi! Samalla olen kiitollinen viimeisestä vuodesta. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti